.:: fOLLoWerS ::.

Ahad, 18 Mac 2012

bukan walaikumsalam

Assalamualaikum,..

hari ni aku mau ketengahkan tentang jawab bagi salam
iaitu :
assalamualaikum-waalaikumussalam

sejak dua menjak ni aku baru terperasaan term jawab salam iaitu walaikumsalam,..hurmm aku tak tau kalau isu ini pernah diusul oleh mana2 blogger,..em mayb bagi orang yang dah biasa dengan term walaikumsalam ni rasa biasa ja,..tapi bagi aku 'walaikumsalam',..?? hurm macam salah jawab salam macam tu,..aku minta maaf kalau entry aku kali ni ada buat korang terasa or mayb salah dari segi fakta tapi aku sekadar mengetengahkan isu yang terabai dalam kehidupan kita seharian.

umumnya,..di Malaysia,..n khasnya orang Islam,..memberi salam itu sunat dan menjawab itu wajib,..em meh kita narrowkan lagi aspek isu ni :

Assalamualaikum bermaksud sejahtera ke atas kamu

jawabnya

waalaikumussalam,..aku ulangi waalaikumussalam iaitu yang bermaksud dan kepadamu juga sejahtera bukan walaikumsalam ,..emm mayb ada yang bagi alasan malas nak taip font 'a' tu dua kali or mayb juga typing error,..tapi sedarkah kita perkataan arab ni unik,..asal ada huruf or baris yang berubah maksud pun juga akan berubah,..actually aku xtau walaikumsalam apa maksudnya,..sapa tau?? sila tolong bgtau aku ya,..komen kat komentar,..jangan kedekut ilmu =)

ok bagi menzahirkan isu ni kita tengok dari segi ejaan bahasa arabnya

السلام عليكم

dijawab dengan

وعليكم السلام

so,..ejaan sepatutnya waalaikumussalam kan,..bagi yang eja walaikumsalam macam ni lebih kurang dalam ejaan bahasa arab

وليكم السلام

see?? secara tak sengaja kita dah terbuang huruf 'ع' kat عليكم,..ohoh astaghfirullah,..sapa2 dapat bantu aku,..please bagi tau maksud walaikumsalam,..mayb betul dan aku yang tak tahu ,..i'm sorry,..

wallahua'lam

p/s:
lagi cantek kalo dapat bagi salam macam ni
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
dan dijawab dengan
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...